Laatste blog!!

9 juli 2018 - Pokhara, Nepal

Namasté! (voor de laatste keer :( )

Wat is de tijd gevlogen in Nepal, deze week hebben we nog even cultuur gesnoven en genoten van onze vakantie.

Vrijdag zijn we met z'n alle nog een keer uitgeweest, wat erg gezellig was.
Zaterdag hebben we er echt een meidendagje van gemaakt, ik heb zelf een manicure en een pedicure gedaan en om het af te sluiten had ik ook nog een massage genomen, want dat moet je toch gedaan hebben in een Aziatisch land en ik kan je vertellen het was heerlijk :)

Zondag was het vies weer en heeft het de hele dag geregend dus hadden we maar besloten om vast te beginnen met het inpakken van onze backpacks en verder hebben we voor het laatst avondgegeten in Pokhara, ons stadje wat 10 weken echt als thuis heeft gevoeld, toch wel raar dat het alweer voorbij is..

Maandag zijn we met de bus weer terug gegaan naar Kathmandu, deze reis duurt normaal 7 á 8 uur maar er was een rots op de weg terechtgekomen door het slechte weer, dus hebben we drie uur in de file gestaan zonder bereik, precies op het moment dat we te horen zouden krijgen waar we volgend schooljaar stage zouden komen te lopen dus het waren stressvolle drie uurtjes maar gelukkig had Carmen ineens een klein beetje bereik en kreeg ze berichtjes binnen van Linda die zo lief was geweest onze stageplekken door te geven en waar ik op had gehoopt is uitgekomen, ik mag aankomend jaar stage gaan lopen en (hopelijk) afstuderen op de medische oncologie in het umcRadboud, supergaaf! maar dus na die file van drie uur heeft de reis uiteindelijk 12 uur geduurd en kwamen we dus pas ook in het donker terug van deze reis in het hectische Kathmandu.

Dinsdag zijn we naar Bhaktapur geweest, een wat kleinere stad dichtbij Kathmandu, dit zou erg mooi moeten zijn maar helaas viel het wat tegen, daarna zijn we naar de Pashupastinath tempel gegaan, dit is een hele grote tempel waar dagelijks meer dan 20 crematies plaatsvinden, de mensen geloven namelijk in reïncarnatie hier en hebben dus hun eigen ritueel met de dood, dit mochten wij allemaal bijwonen, dit was erg indrukwekkend maar vooral heel bijzonder hoe anders het hier gaat dan bij ons, wij hebben meerdere mensen voorbij zien komen waarvan twee vrij jonge mannen wat extra heftig was om te zien, je kunt namelijk hun gezicht wel zien tijdens het ritueel en ze plakken hier de ogen niet dicht, dus bij de meeste overleden mensen zijn de ogen nog los op het moment dat ze gecremeerd worden wat een akelig beeld gaf maar al met al was het een hele ervaring die ik niet had willen missen.

Woensdag gingen twee meiden uit de groep bungeejumpen en wij zijn met z'n alle meegegaan om te gaan kijken, dit was wel weer minstens 4 uur in de bus, een hele enge weg vond ik toch wel, het ging allemaal maar net goed in de bergen, we reden vaak vlak langs de rand van een diep ravijn wat een heel akelig beeld geeft vooral als je bij het raam zit, maargoed eenmaal daar aangekomen was het supergaaf en hebben we nog wat mooie foto's kunnen maken. Ook het bungeejumpen zag er erg gaaf uit.

Donderdag zijn we met z'n alle naar de monkey tempel gegaan, hier hadden Carmen en ik het al vanaf het begin dat we wisten dat we naar Nepal mochten over gehad, en het was echt supermooi, we hebben daar uiteindelijk 2,5 uur rondgelopen en natuurlijk heel veel aapjes zien lopen maar ook zijn we monniken tegengekomen want er zit dus een monnikenschool bij de tempel wat altijd een leuk beeld geeft vind ik, zo al die monniken bij elkaar.

Vrijdag hebben we afscheid genomen van de eerste twee meiden, wat ons allemaal emotioneler maakten dan verwacht, nu werd het wel heel erg echt dat dit hele avontuur op zijn einde loopt. Na het afscheid zijn we met derest kapsalon gaan eten in een tentje wat aardig dicht bij Kathmandu lag, het was echt superlekker en proefde even naar thuis, dit is overigens de enige tent in Nepal die dit maakt, dit is ooit overgebracht door een Nederlander.

Zaterdag was een stressvolle dag, Carmen en ik wilde in gaan checken want dat zou 48 uur van te voren moeten kunnen, na een heel gedoe erachter gekomen dat onze vlucht van maandag geannuleerd was en we omgeboekt waren naar een vlucht in die avond, wat we liever niet wilde. Na wat belletjes en gechat op de Emirates site konden we regelen dat we zondagavond zouden vliegen naar Dubai, daar een overstap zouden hebben van 10 uur in de nacht en dan 's ochtends doorvliegen naar Amsterdam, dus dat hebben we maar gedaan.

Dus nu zitten wel al zo'n 6 uur te wachten en hebben we het een en ander geshopt en dacht ik maar mijn laatste blogje te gaan schrijven. Over zo'n drie uurtjes zullen we in het vliegtuig stappen naar Schiphol en dan zit dit hele avontuur er op..

Nieuwe ervaringen, Nieuwe mensen leren kennen, veel busreizen moeten maken, mezelf uitgedaagd tot het uiterste, wat tegenslagen maar vooral superveel mooie ervaringen mee mogen maken hier en wat ben ik blij dat ik deze kans gekregen heb.

Bedankt iedereen die mij gevolgd heeft deze reis, hoop dat ik mijn ervaringen allemaal een beetje over heb kunnen brengen en wie weet tot een nieuw avontuur?

Liefs Jacks

1. Lian:
    ❤️❤️❤️
  2. Opa en Oma:
    9 juli 2018
    Zijn blij je vanavond te kunnen knuffelen😘😘😘😘
  3. Paps:
    ❤️😘